Varför ditt lokala bibliotek är bra och dåligt



Som del i att studera litteraturvetenskap kommer förtäringen av romaner. Rätt ner i magen, utan att tugga ordentligt. Idag lånade jag en bok. Får se hur det blir med det. Boken jag lånade var Selma Lagerlöfs "En herrgårdssägen". Eftersom jag spenderade i princip all min tid i Grängesberg  ändra fram till jag var sjutton bast så har jag inte läst någonting av - God rest her soul som jag hade sagt om jag hetat Tony Soprano - Selma Lagerlöf. Det är alltså med skam jag ger mig an den här boken, som jag lånat på ett gammalt hederligt kvitto eftersom SYSTEMET kraschade. Då är det bra att det finns människor tillhands. När datorerna tar över så kommer de verkligen att ta över.

Romanen lånades på det lokala biblioteket här i Tuve. Det ligger på Tuve Torg och jag har därför inga svårigheter med att när som helst ta en åttaminuterspromenad och låna en ny bok eller lämna tillbaka en redan lånad bok. Jag är dock kritisk till inventariet. Det fanns nämligen en speciellt ful hylla märkt med skylten "Chic-lit och lad-lit" (alltså: tjejböcker och killböcker). Och som om inte det vore nog så stod världens bästa bok, som för övrigt ligger till grund för världens bästa film (ni alla vet nog vilken jag pratar om vid det här laget), Fever Pitch av Nick Hornby på den här speciella hyllan. Jag fällde en tår på insidan av kinden, en tår av ilska. Chic-lit och lad-lit (som jag i och för sig inte visste att det fanns) är per definition kassa böcker. Det krävs inte ens att man ska ha gått klart tvåan för att man ska kunna läsa dem. Fever Pitch är ett mästerverk. Ställ den på en egen hylla. Eller byt omslag till Nya Testamentets. Nåt värdigt i alla fall.

Kände för att dra in några extre tusenlappar till helgen, så jag kopierade Svenska Spels Stryktipsförslag och lade till tre halvgarderingar. Håll tummarna för

2
1X
1

1
1
1

2
1
1

1X
2
2
X2

i helgen.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Fever Pitch ska ha en egen avdelning!

2008-09-20 @ 04:26:39
URL: http://andhja.blogg.se/
Postat av: Jonas.

Ajajaj... Fem rätt just nu! :-)

2008-09-20 @ 17:33:12
Postat av: Räz

Håller tummarna, fast nu är det försent antar jag

2008-09-21 @ 14:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0