Varför Antiken hade rätt



Om jag har fattat det hela rätt så rekommenderar Svenska Spel att man inte ska balla ur. Jag läser litteraturvetenskap just nu. Böcker. Vi har bara skrapat på ytan än så länge och nämnt författare genom alla tider som de flesta redan känner till, men tack vare min stora passion för komedi så har jag vissa kunskaper som vi kanske inte ens får lära oss under kursens gång.

Jag är anti Svenska Spels paroll att man inte ska balla ur. Vid min sida bakom debattbordet har jag den gamle grekiska fåraherden och sedemera filosofen Psykofanes idéer om att allt blir mycket roligare om det ballar ur. Jag hänvisar även till den kände svensk-amerikanske författaren Moe Fonzos episka verk "Moe Fonzos Guide Till Riktigt Roolig Comedy", där han beskriver hur situationer blir mycket roligare när folk gör saker helt omotiverat - ballar ur.

Efter att ha upptäckt den här metoden för att, som det påstås, göra allting mycket roligare under vintern 2007/2008 så prövade jag tesen under cirka 5 månader i stort sett varje dag tillsammanes med en grupp likasinnade. Resultatet av att vi följde våra, för att använda en ofacklig term, knasiga impulser var häpnadsväckande. Allt blev mycket roligare när det ballade ur.

Denna idé om urballning satte ett uttryck på vad jag och förmodligen många fler redan visste: saker blir roliga när man gör helt otippade rörelser, gester, aktioner. Man kunde under våren och sommaren i Sverige (fallet Engla, FRA-lagen, sjuksköterskorna som strejkade) samt i resten av världen (Fidel Castro avgår, Josef Fritzl lättar på kedjorna, USA håller på att välja en svart man till president) se flera fall av urballning.

Urballning har hittills varit lyckat, jag har haft väldigt mycket att skratta åt sedan de där vinterdagarna för ungefär tre kvartal sedan. Så varför vill då Svenska Spel att vi inte ska balla ur? Jag tycker att hela svenska befolkningen starkt borde ifrågasätta statens kompetens. Jag ställer mig än en gång frågan: varför inte balla ur? Allt blir ju roligare då. Vår nuvarande statsmakt motarbetar urballning. Med denna text vill jag uppmana fler människor till att balla ur och göra livet mycket roligare för alla. Om inte för er skull, gör det för mig, Moe och Psykofanes.

Kommentarer
Postat av: Haha

Ballar ur så ofta jag kan, men det är inte samma sak längre. // Brask

2008-09-07 @ 22:42:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0